Pages

Subscribe:
Welcome .. Hope you will enjoy with my blog . Don't forget to be my followers :)

Labels

Cuti (9) Interest (10) Menci (6) Merapu (13) Pengajaran (9) Pengawas Sekolah (7) People (7) Photos (23) School (27) sick (3)

10 June 2012

Hos air automatik diiktiraf dunia

Assalamualaikum...

Cuti minggu lepas saya ada tengok Malaysia Hari Ini (MHI).
Ada seorang pelajar Kolej Tungku Kushirah  berjaya mencipta hos air automatik. Bukan hos untuk bomba tu ye tapi yang ini hos untuk tandas awam. Biasa kita lihat di RnR or even di tandas awam  ada sahaja  hos yang diletakkan dilantai wal hal penyangkut hos tu telah disediakan. Jadi Pelajar ni (aku tak ingat nama) tanya kepada bonda beliau " kenapa hos tu ada kat lantai? " Kemudian ibunya suruh beliau fikir, fikir dan fikir sampai akhirnya beliau dapat menyelesaikan masalah tersebut. Dari situ lah tercetusnya idea project sains tersebut. Hos tu kiranya boleh ditarik kemudian selepas digunakan dia akan gulung kembali secara automatik dan  anti bacteria akan dirembes keluar dan mengeluarkan bau yang haruuumm.. Boleh lihat model tersebut dibawah.. 


Lebih menakjubkan apabila model ciptaan beliau diiktiraf duania di Jepun tak silap sempena bulan sains peringkat antarabangsa. Hebat kan. Sebaya aku tapi.  Tabik spring!!! 

#Kalau di masjid pun ada hos macam ini kan best. Hoho !!