Pages

Subscribe:
Welcome .. Hope you will enjoy with my blog . Don't forget to be my followers :)

Labels

Cuti (9) Interest (10) Menci (6) Merapu (13) Pengajaran (9) Pengawas Sekolah (7) People (7) Photos (23) School (27) sick (3)

10 August 2012

Al-Quran dan Imam Suhaib Webb

Sesungguhnya Allah memberikan hidayah kepada saya..

Minggu ini merupakan sepeluh malam terakhir Ramadan dimana sepuluh malam terakhir ini terdapatnya malam Lailatul Qadar yakni malam yang lebih baik dari seribu bulan. Cuba bayangkan (keluar awan-awan) Ibadah yang kita lakukan pada malam Lailatu Qadar ni maysAllah.. Tak terkira ganjaran pahalanya, jadi kesimpulannya marilah sama-sama kita melakukan pecutan terakhir dalam melakukan ibadah.. Malam semalam dah set jam ah nak bangun qiamulaill pukul 4.30 pagi. Sekarang ni zaman teknologi tinggi so set jam pun pakai handphone ja.. Entah apa masalah handphone saya tak bunyi pulak alarm nya.. Bagun-bagun dan waktu sahur. Emm nak buat macam mana, redha je lah. Haha

Ok back to the pont. Lepas balik tarawih tadi pergi dapur jap tambah sikit makanan ke dalam perut. Sambil makan bukak tv cadangnya nak tengok chennel sport maklum lah sekarang ni demam olimpik. 




.



.


Tak sempat nak tengok olimpik, bukak tv dah keluar siaran tv al hijrah sedang Imam Suhaib memberikan ceramahnya. Oh jadinya tak sampai hati nak tukar chennel memndangkan Imam Suhaib memberikan ceramah yang best iaitu menenai nuzul al-Quran.. Terhijrah sudah hati saya daripada nak tengok opimpik tengok ceramah lagi bagus.. Menarik lah ustaz Imam tu sampaikan dakwah. Menusuk dalam kalbu.. Oh ya, Imam Suhaib ni seorang pendakwah dari America. Dulu bukan Islam (kristian), yang saya tahu dulu mak dia marah bila nampak Imam Suhaib ni simpan al-Quran. Jadi, dia baca al-Quran di dalam tandas dan mengucap di dalam tandas kerana keagunagan isi kandungan yang terdapat di dalam al-Quran. Kalau kita orang yang yang dah memang mesti tahu haram membaca al-Quran di dalam tandas walaupun tandas tu cantik dan bersih ala kiranya boleh tidur la dalam tandas tu pun tetap tak boleh sebab ianya merupakan rumah syaitan but wait. Imam Suhaib ni dulu dia mana tahu haram baca al-Quran dalam tandas. Mula-mula nak belajar kan.. Hebat tak hebatnya dia seorang muallaf menyampaikan dawakwah, yang lebih mendalami amaga Islam daripada kita yang lahir-lahir je dah dapat title Islam.

Ok, memang menarik penyampaian dia. Sampai menganga saya mendengar haha.. Isk..
Antara kata-kata beliau adalah 'al-Quran is GPS tu heaven' hohoo... Untuk pengetahun penyampaian beliau dalam bahasa inggeris ye.. Ha pandai-pandai lah bukak kamus mana-mana maksud yang tak faham tu. 
Banyak juga la pengalaman para pendengar yang sudi berkongsi. Ada yang kata dia tak pernah baca tafsir al-Quran, hanya beca sepintas lalu dan apabila dia membaca tafsir al-Quran ni dia rasa 'wow!' hebatnya al-Quran sehingga beliau menangir membacanya..

Seronok weh, kalau nak kenal siapa itu Imam Suhaib boleh tengok video di bawah