Pages

Subscribe:
Welcome .. Hope you will enjoy with my blog . Don't forget to be my followers :)

Labels

Cuti (9) Interest (10) Menci (6) Merapu (13) Pengajaran (9) Pengawas Sekolah (7) People (7) Photos (23) School (27) sick (3)

16 May 2011

Optical Illusion

Cuba korang lihat gambar di bawah ini
Dan ini..
Ha.. Mesti berpusing-pusing kepala korang melihatnya.. Ini lah dinamakan Ilusi Optic (bagi yang belum tahu). Mesti ada yang tertanya-tanya bagaimana ini boleh berlaku? Sebenarnya gambar yang korang lihat tu sebenarnya adalah statik sahaja, akan tetapi disebabkan oleh ilusi optik yang kita alammi, maka kita merasakan seolah-olah gambar tu bergerak dan sebagainya. Oh sebelum itu, ilusi optik membawa maksud bayangan atau khayalan yang terjadi kerana salah tafsiran otak terhadap sesuatu perkara yang di lihat. Emm yang korang selalu lihat ahli silap mata, magic semua tu pun hanyalah berdasarkan ilusi optik juga sebenarnya. Bukannya menggunakan ilmu apa-apa. Nama pun silap mata, mata kita yang silap (^.^)
Cuba anda tafsirkan apa objek lain selain daripada dua bentuk muka manusia ini. Seorang lelaki bermain gitar dan seorang menjunjung sesuatu kan? Itulah ilusi optik bayangan yang terjadi kerana salah tafsiran otak terhadap sesuatu perkara yang di lihat.

Eh, pening pula melihat wajah lelaki ni lama-lama.. (@.@)
Hmm siapa yang tahu kadang-kadang otak kita mengambil masa yang panjang untuk mentafsir sesuatu objeck ataupun keadaan.
~Huhu terima kasih cikgu Jumani sebab banyak mengajar saya tentang perkara ni (^,^)~